Belka

Turnus Liturgicznej Służby Ołtarza w Zakopanem

Data publikacji: 2018-07-26, Data modyfikacji: 2018-07-27
A A AWydrukDrukuj

Każdy chrześcijanin potrzebuje stałej formacji, która nie powinna ustawać na czas wakacyjnego odpoczynku. Nie ma bowiem wakacji ani bezczynności dla świadków Chrystusa. Ta stała formacja jest szczególnie ważna dla grup duszpasterskich działających przy parafiach, bo na nich w szczególny sposób spoczywa obowiązek dawania świadectwa. Bardzo dobrze, że nie brakuje w naszej diecezji różnego rodzaju turnusów organizowanych dla dzieci i młodzieży zrzeszonych w Liturgicznej Służbie Ołtarza, Oazie czy KSM-ie. W dniach od 8 do 14 lipca odbył się w Zakopanem turnus tzw „Wakacji z Bogiem” dla Liturgicznej Służby Ołtarza naszej diecezji. Formacja duchowa tego duszpasterstwa jest szczególnie istotna, bowiem to wśród ministrantów i lektorów rodzi się najwięcej powołań kapłańskich. Turnus wraz z opiekunami liczył 50 osób. Był to piękny czas, podczas którego ministranci mogli podziwiać piękno stworzonego świata i budować wspólnotę. W dzień po przyjeździe wyruszyliśmy na górski szlak. Naszym celem był Kopieniec Wielki (1328 m n.p.m.). Wędrówkę rozpoczęliśmy od Toporowej Cyrhli, która ciągnęła się poprzez las. Podejście na szczyt rozpoczęło się z Polany pod Kopieńcem. Na górze mogliśmy podziwiać piękne widoki. Po krótkim postoju udaliśmy się szlakiem prowadzącym do Kuźnic, który biegł przez Przełęcz pod Nosalem. Kolejnego dnia, zaraz po śniadaniu, pojechaliśmy na Bachledówkę. W tym niezwykłym miejscu znajduje się Kościół Matki Bożej Jasnogórskiej, który prowadzony jest przez ojców paulinów. Tutaj uczestniczyliśmy we Mszy Świętej, po czym udaliśmy się na Gubałówkę, z której to zjechaliśmy wyciągiem na Szymaszkową Polanę. Kolejnego dnia pojechaliśmy do Ludźmierza. Tam wzięliśmy udział we Mszy Świętej w Bazylice Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, w której znajduje się figura Matki Bożej Ludźmierskiej nazywanej Gaździną Podhala. W piąty dzień, zaraz po Mszy Świętej w Sanktuarium Matki Bożej Objawiającej Cudowny Medalik na Olczy, wyruszyliśmy na szlak górski. Po drodze zatrzymaliśmy się w Sanktuarium MB Fatimskiej na Krzeptówkach. Naszą wędrówkę rozpoczęliśmy od malowniczej Doliny Chochołowskiej. Na jej końcu dotarliśmy do schroniska PTTK na Polanie Chochołowskiej. Stąd ruszyliśmy na Grzesia – dwuwierzchołkowy szczyt w Tatrach Zachodnich liczący 1653 m n.p.m. Wspinając się mogliśmy zachwycać się uroczymi krajobrazami gór, które roztaczały się ze wszystkich stron. Choć nie było łatwo, szczyt udało się zdobyć wszystkim. Tego dnia pokonaliśmy ok. 28 km. Rano, szóstego dnia, uczestniczyliśmy we Mszy Świętej w Parafii Najświętszej Maryi Panny Matki Zbawiciela na Antałówce. Potem poszliśmy na Krupówki, gdzie mogliśmy zakupić pamiątki z Zakopanego. Następnie udaliśmy się do Centrum Edukacji Przyrodniczej Tatrzańskiego Parku Narodowego, które jest najnowocześniejszym tego typu obiektem w regionie. W środku mogliśmy oglądać największą w Polsce makietę Tatr, salę odkryć i wiele innych atrakcji. Podczas drogi powrotnej czekała na nas niespodzianka. Zatrzymaliśmy się w Łagiewnikach, gdzie w Bazylice Bożego Miłosierdzia mieliśmy możliwość uczestniczyć we Mszy Świętej. Potem odwiedziliśmy celę św. Siostry Faustyny i uczciliśmy jej relikwie. Następnie zwiedziliśmy Centrum Jana Pawła II „Nie lękajcie się”. Turnus w Zakopanym był ministrantów i lektorów cennym czasem, podczas którego mogliśmy podziwiać piękno stworzonego świata, jak również cieszyć się sobą nawzajem i zacieśniać koleżeńskie więzi. Dla każdego była to kolejna niezapomniana przygoda i niepowtarzalna możliwość spędzenia wakacji. To właśnie góry dla każdego, a zwłaszcza dla młodych ludzi są obowiązkową lekcją do przejścia, która uczy przede wszystkim pokory. Bo góry w swym ogromie i majestacie, udowadniają że zmęczenie, pot i ból na górskich szlakach, są zapłatą za możliwość zmierzenia się z nimi. Wędrując górskimi szlakami, każdy z nas wznosił się fizycznie coraz wyżej, aby zdobyć w końcu szczyt. Symbolicznie można to porównać do wędrówki ducha, który powołany jest aby wznosić się coraz wyżej, ku spotkaniu z Bogiem. Oby czas spędzony w Zakopanym zaowocował w życiu uczestników i kadry oraz uzdolnił nas wszystkich do dawania świadectwa o Jezusie przez cały rok. ks. Paweł Liszka Zdjęcia: kl. Piotr Rakowski Artykuł Turnus Liturgicznej Służby Ołtarza w Zakopanem pochodzi z serwisu Diecezja Rzeszowska.